Medvetslöshet och flytande bilbarnstolar

Jag hade en (egentligen tre, men denna var värst) mardröm härom natten.

Jag drömde att vi åkte bil upp till någon stuga i norr. Vägen var dålig, kantad av klippor och på vänster sida låg en sjö eller stor flod, massa vatten iaf. Jag hade slumrat i bilen medans Per körde, Lukas och Ludvig var också med. Jag vaknar ( i drömmen alltså) av att bilen kör ner i vattnet. Spänner loss Ludvigs stol medans jag skriker åt Per "Tar du Lukas?". I samma sekund inser jag att Per är medvetslös, hängandes över ratten. Jag får loss Ludvigs stol som av någon anledning flyter. Säger åt lukas att hålla fast i lillebrors stol medans jag väcker pappa. Här har jag dock sån panik att jag vaknar på riktigt.

Så nu är min undran: Jag vet att Ludvigs stol är gjord delvis av frigolit, men skulle den flyta? Om man är medvetslös andas man om man hamnar under vatten då, drar man in luft i lungorna på en gång eller har man tid på sig innan personen drunknar?

Just nu känns det fruktansvärt viktigt att ta reda på svaret på dessa frågor. Får kanske ta och maila till Rix FM...

Kommentarer
Postat av: Sannapanna

Det har ingen betydelse om man är vaken eller medvetslös. Det tar ca 1 minut för ett litet barn och ca 3 minuter för en vuxen människa

Barnstol är ingen flytväst, den lägger sig uup och ner och är direkt livsfarlig i vatten.Barnstolen lägger sig upp och ner pga att viktförhållandena skiljer sig från barnets dvs med barnet underst.

Både barn och vuxna kan dock återupplivas efter en drunkning åtminstone 5 minuter efter "dödsögonblicket", dvs hjärtstilleståndet

utan större risk för hjärnskador

Så nu vet du och slipper ringa RIX fjantarna,sluta nu och mardrömma dig och sov gott! Tjipp

2009-08-05 @ 15:58:42
Postat av: Diz

awh! min sannapanna!



Tack för att du klarade ut allt till mig, då blir det en unge på varje höft, upp på stranden (så långt ut kan man ju inte hamna i en bil, eller?) och sen ta karln...



Nu kan jag släppa hela skiten. ;)

2009-08-05 @ 19:42:20
URL: http://dizaster.blogg.se/
Postat av: Mams

Herrejösses.......låter som mina egna värsta nojor........

2009-08-13 @ 20:31:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0