väktare och blöta sockar.

Nu har jag gjort det igen, kovändning alltså...

Hade man frågat mig för nåt år sen om jag skulle kunna tänka mig att räkna kalorier/poäng på maten jag stoppar i mig skulle jag skrattat smått uppgivet. Det hade inte funnits på kartan liksom... Men nu e jag där. Jag har blivit väktare serni, viktväktare till och med. Och vet ni vad? Jag älskar det!

Delvis beror det nog på att jag älskar att pyssla och pussla, för det är ett pussel att få poängen att gå ihop - jag måste tänka efter innan jag stoppar något i munnen. Många gånger innebär det att jag kommer fram till att "näe, jag e inte så sugen att det är värt så många poäng", och så får det va.

Andra stora anledningen till varför jag tycker om det är veckomötena, kovändning nummer två alltså. För om det är något jag verkligen avskytt tanken på tidigare så är det "offentliga vägningar". Nu visade det ju sig att man väger sig bakom en vägg, enbart i sällskap av konsulenten. Långt ifrån public shout-outs i stil med biggest looser alltså. Var tredje kilo får man en guldstjärna i sitt lilla häfte á la dagis, lite smått lökigt kanske, men guuud som jag längtar till de där stjärnorna... Varje vecka är det dessutom en "mini-föreläsning", och varje gång lär man sig något nytt. Sådana där aha-upplevelser är riktigt bra i samband med viktnedgång har jag upptäckt. Förra mötet pratade konsulenten om stress och hur det påverkar vikten. Visste ni att de som inte bara ändrar kosten utan också tar sig tid att ta hand om sig själv, att varva ner, ofta går ner i vikt snabbare och får ett mer bestående resultat. Aha-upplevelse - jajamen! Veckan innan dess pratade hon om antioxidanter och fria syreradikaler och helt plötsligt förstod jag varför man bör äta mycket frukt och grönt och inte bara att man bör göra det (tro nu för all del inte att mammaliten inte upplyst mig om detta, men tyvärr har det fallit under kategorin "goda råd från kära mor som jag inte lyssnat på").

Tredje delen av denna treenighet är konsulenterna. Vid första mötet var jag, bara för en kort stund men likväl, villig att dumförklara viktväktarna för att ha satt en sån där smal människa att "läxa upp" oss tjockisar. Döm om min förvåning när hon efter lektionen välkomnar oss nya med att visa sina "förebilder" - kvinnan har varit större än mig. Att sätta motiverade, peppande, härliga, sprudlande människor som "vandrat i mina skor" som konsulenter är ett genidrag. Bra jobbat viktväktarna och en fanfar för våra allra bästaste konsulenter.

Mina skor ja, maken till blöta sockar har jag inte haft på väääääldigt länge. Idag regnade det inte, ej heller var det dimma. När jag kliver ut genom dörren finner jag att naturen istället, för att spela oss ett elakt spratt, kombinerat de två - det spöregnade dimma. Inte nu dimma per say, men yttepyttesmå regnpartiklar som bara borrade sig in överallt. På grund av dess yttepyttighet fångades de av den obönhörliga vinden som ju är en del av den skånska hösten. Resultatet blev en miljon yttepyttiga regndroppar flygandes horisontellt rakt in i ansikte och kläder (för naturligtvis var det motvind vilket håll jag än gick i morse). Jag blev långifrån yttepytteblöt, och mina sockar skulle kunna släcka törsten hos en mindre by i afrika.

Ni som undrar över resultatet förresten: -2kg på 2 veckor. :)

Kommentarer
Postat av: Bodil

Du är duktigt sara. Jag är stolt över dig.

2009-10-07 @ 17:41:19
Postat av: Sanna

hej svej.du är duktig, scrapbooklady ;)

du skriver bra sara,det är kuuul att läsa din blogg.

pyss

2009-10-08 @ 09:07:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0